• +421/43/429 29 29 0905 403 000, 0903 104 000
Rok výroby
Cena

Rady a tipy

Kúpa jazdeniek v zimnej sezóne

V tomto článku si povieme, ako to je s nákupom jazdených vozidiel v zimnom období. Nechce sa Vám v zime pobehovať okolo jazdeniek ? Je to síce nepohodlné, ale taktické i praktické!

Prichádza zima, ktorá sa nám už ohlásila  prvým snehom. V zimnom období sa obvykle objem predaja  nových aj ojazdených  vozidiel  zmenší. Predajcom sa horšie udržujú nablýskané  vozidlá a kupujúcim sa nechce obchádzať autobazáre a inzeráty s omrznutým nosom.  Avšak práve zimné obdobie  ponúka celkovo vhodnejšie  podmienky pre kvalitné otestovanie  technického stavu vyhliadnutej jazdenky. Ak premýšľate o nákupe  jazdeného vozidla, je pre Vás zimná  sezóna jednou z najvhodnejších možností realizovať ho a jazdené vozidlo  pred kúpou dôkladne preveriť.

Najmä  prvý  štart po prestátej noci v chladnom, či mrazivom počasí, mnoho napovie  o kondícii motora a jeho príslušenstva,  napríklad vstrekovačov  paliva,  žhaviacich sviečok , či iných častí.  Pokiaľ  sú napríklad vstrekovače naftového motora už v horšom stave, prejaví sa to najviac  práve pri studenom štarte.  Ak teda už po prvom naštartovaní nie je chod motora pravidelný a takpovediac. „pokašliava“, je to jasný signál pre zvýšenú opatrnosť  pri nákupe takéhoto vozidla.  Nenechajte sa predajcom  uchlácholiť, že je to normálne, a že  už na druhé naštartovanie bude všetko v poriadku.  Pozor na fakt, že ako náhle sa motor párkrát pretočí a spaľovací priestor sa trochu ohreje, môžu tým byť prejavy začínajúcej  poruchy eliminované.

Trénované ucho odborníka obvykle rozpozná, či  je za nepravidelným chodom  začínajúca porucha vstrekovača , alebo chybná kompresia vo valcoch motora. Zlé štartovanie je takmer vždy prejavom nejakej mechanickej  poruchy  motora , alebo jeho nadmerného opotrebenia. Pokiaľ napr. benzínový motor štartuje dlhšie, ale potom naskočí a beží hneď pravidelne, odporúča sa po niekoľkých pretočeniach motor vypnúť a po chvíli naštartovať znovu. Pokiaľ  motor naskočí už bez váhania, príčinou prvého horšieho štartu veľmi pravdepodobne bolo, že vozidlo stálo dlhšie mimo prevádzky . Pokiaľ  sú  problematické  i opakované štarty, je to už signál, že s motorom nie je  pravdepodobne  niečo v poriadku a je nutné byť  veľmi ostražitý.

Veľmi nesprávny je postup niektorých autobazárov, ktoré vám vozidlo takzvane „pripravia“ na predaj spôsobom, že keď sa naň prídete pozrieť, je motor už ohriaty,  štartuje už na otočenie kľúčiku a krásne si pradie. Pokiaľ nastane takáto situácia, je potrebná vždy zvýšená opatrnosť. Pod rúškom komfortu pre kupujúceho sa často skrýva snaha utajiť ťažké štartovanie studeného motora. Uvádzame prípad, keď predajca takto „pripravil“ dieselový VW PASSAT 2,0 TDi CR.

Pri skúšaní vozidlo fungovalo i štartovalo  bez problémov. Druhý deň však  auto nenaštartovalo, pretože PASSAT mal chybné tlakové regulátory na potrubí Common-rail, ktoré sa prejavovali iba pri štartovaní studeného motora. Oprava stála 400 €. Je teda rozhodne lepšie skontrolovať a štartovať auto úplne studené, najlepšie  keď stálo celú noc .

Ako ale  spoznáte, že motor nebol pred vaším príchodom štartovaný ? Prehmatajte si dôkladne kovové povrchy motora, hlavne výfukové zvody hneď za hlavou valcov, a porovnajte citlivo ich teplotu s inými časťami motorového priestoru, ktoré nie sú priamo spojené s motorom.  Ako náhle cítite čo len miernejšie, že časti motoru sú teplejšie, motor pravdepodobne  pred vaším príchodom bežal a pokiaľ predajca tvrdí, že nie, pravdepodobne niečo skrýva.

V zime taktiež lepšie vyskúšate vyhrievanie okien a sedadiel. Problematicky sa naopak skúša fungovanie klimatizácie. Je vhodné overiť si, že kompresor klimatizácie spína pri jej zapnutí. Ak áno, čaká vás nanajvýš doplnenie chladiaceho média, pokiaľ by s príchodom vyšších teplôt nebol výkon klimatizácie dostatočný. Keď však kompresor nespína (alebo to neviete spoznať) a chcete mať istotu, potom je potrebné overenie funkcie na diagnostickom prístroji v servise. Na jeseň a v zime sú často vozidlá pokryté  námrazou alebo vrstvou napadaného snehu. Je rozumné nechať si auto pred kúpou dostatočne očistiť a skontrolovať z hľadiska farebnej jednotnosti jednotlivých dielov a prípadného poškodenia laku. Sneh skryje samozrejme čokoľvek, ale už i len mokrá karoséria vyzerá omnoho lepšie než suchá. Platí tu podobné pravidlo ako pri podlahách – čo je mokré, to je čisté. Taký mokrý lak vyzerá vždy lepšie. Takže Vaše obdobie nakupovania je tu...

                                                                       Juraj Kňazúr

Autor článku je dlhoročným odborníkom na technický stav vozidiel

 

 

Filter pevných častíc :  časovaná bomba v každom dieslovo aute ?

Všetko, čo vás zaujíma o  najproblematickejšom prvku ktorý so sebou povinne vozia všetky nové turbodieselové autá.
Filtre pevných častíc sa v naftových motoroch  udomácnili od roku 2000, od roku 2005 niektoré značky (Peugeot , Citroen, BMW, Mercedes) začali túto "výbavu" dodávať na západoeurópske trhy štandardne pre všetky modely vybavené dieselovými motormi. Od nástupu emisnej normy Euro 5 už neexistuje žiadna výnimka - každé nové osobné auto od roku 2009 skrátka filter má,  pokiaľ  jazdí na naftu. Takéto auto potom nevypúšťa oblaky viditeľného dymu a spĺňa aktuálne emisné limity.
Tým sa zoznam častí dieselového auta, ktoré si skôr či neskôr povedia o výmenu, rozšíril o ďalšiu relatívne drahú položku. Za posledných pätnásť rokov prešli vznetové motory radikálnym vývojom. Vstrekovací tlak vzrástol z 1250 bar pri prvej generácii common railov na dnešných 2000 a trendom je ešte väčší tlak. Vyšší tlak znamená vyšší výkon a lepšiu účinnosť, zároveň ale aj väčšie namáhanie. To je daň za extrémne výkony spojené s asketickou spotrebou nafty - parametre dnešných áut by pred pár rokmi zneli ako z ríše snov, či už sa bavíme o mimoriadne dostupných a úsporných francúzskych motoroch, alebo výkonných superdieselech ako je BMW 3.0 SD alebo Audi A6 3.0 TDI biturbo.

A koľko taký filter stojí? Cena sa môže výrazne líšiť, najčastejšie sú ale sumy okolo 1200 - 1500 €.  Životnosť filtra pritom závisí na spôsobe použitia - môže byť menšia než 100.000, sú prípady aj pri 50.000 km ,ale so šťastím môže dosiahnuť aj k 300 tisícom najazdených kilometrov. Rozhodujúcich faktorov je celá rada, od použitého technického riešenia pri danom modeli po jazdný štýl.
Najviac sa filter pevných častíc likviduje dôsledným jazdením na krátke trasy. Studený motor produkuje viac pevných častíc a filter sa nedokáže dostatočne ohriať, aby sa mohol regenerovať (vypáliť zachytené častice). Situácia sa ešte zhorší, keď dôjde k vypnutiu motora počas samočinné regenerácie. Pritom platí, že varovnú kontrolku sa rozhodne neoplatí ignorovať - keď sa rozsvieti, je najvyšší čas vyraziť na aspoň 5-minútovú jazdu pokojným tempom a ustálenou rýchlosťou. Tak sa totiž filter vyčistí najľahšie a predíde sa jeho definitívnemu upchatiu. Samozrejme aj AUTOALLES ponúka riešenia ako z tohto problému vybŕdnuť čo najlacnejšie a bez straty komfortu. V našom odbornom autoservise riešime prípadné problémy s v sumách od
150 do 350 € a to úplným regenerovaním a vyčistením filtra. Nedoporučujeme motoristom garážové úpravy typu : odstránenie filtra s preinštalovaním riadiacej jednotky, ako by vozidlo nemalo nikdy vo výbave časticový filter. V každom prípade pri problémoch navštívte odborníka.

 

5 rád ako si nedať ukradnúť auto.


Autá kradnú nielen profesionálne gangy, ale aj viac či menej zruční jednotlivci. Poradíme, ako ich živobytie sťažiť.Hoci temné sily sú čoraz vynaliezavejší a prichádzajú s novými technikami, ako obísť zabezpečovacie zariadenie, stále platí zásada najmenšieho odporu: ak vedľa seba stoja dve podobné autá, pričom jedno z nich je viditeľne vyzbrojené, zlodej si vyberie korisť, s ktorou má menej práce . A vy ešte ušetríte na poistenie. Pripravenému zlodejskému gangu zrejme neodolá akokoľvek dobre zabezpečenej auto, avšak stále zostáva rad prostriedkov, ktorými možno odcudzenia vozidla úspešne zabrániť: zlodeji sa s vaším autom skrátka nebudú chcieť "pasovať". S tým súvisí aj nasledujúcich päť rád:
1. Inštalujte mechanické bezpečnostné prostriedky
Tie majú za úlohu predovšetkým zlodeja zdržať. K najlacnejším mechanickým prvkom patrí odnímateľné uzamykateľné páky a tyče na volant, alebo napríklad zámky pedálov. Účinnejšiu ochranu vám však zabezpečia zámky prevodoviek. Najčastejšie sa používajú dva systémy: zariadenie na zablokovanie a uzamknutie radiaceho tiahla, ktoré uzamkne pohyblivú časť radenia, druhým spôsobom je potom zamykateľný zámok radenia, ktorý je tvorený vzperou pevne spojenú s puzdrom so zámkom a odnímateľnou závorou ​​a taktiež blokuje mechanizmus radenia prevodovky.
2. Zabezpečte aj jednotlivé súčiastky vášho vozidla
Ak sa zlodejom nepodarí s vozidlom odísť, často sa uspokojí aj s odnímateľnými súčiastkami alebo náhradnými dielmi (medzi ne patrí najčastejšie spätné zrkadlá, disky kolies, pneumatiky s ráfikmi, zdvihák, autoantény, strešné nosiče, náhradné pneumatika s ráfikom, náradie, autorádiá, CD prehrávače , navigačné zariadenie, apod). V súčasnosti je taký fenomén, že sa už nekradnú iba celé vozidlá, ale napríklad len pravé zadné dvere a podobne. "Nezabudnite si tak zabezpečiť aj jednotlivé súčiastky auta. Existujú najrôznejšie uzamykateľné druhy ráfikov a matice kolies, poistné skrutky kolies či uzamykateľné strešné nosiče, ktoré mnohokrát zlodeja prekvapia. Dá sa tiež nainštalovať tajný vypínač, ktorý sa cez svoju jednoduchosť ukázal byť dostatočne účinný. Vypínač totiž ovláda napríklad štartovanie, prívod paliva do motora alebo elektroniku vozidla. 3. Využite modernú techniku ​​VIN kódu a mikrobodiek. Veľmi obľúbený spôsob, ktorý má veľké využitie najmä pri vyšetrovaní odcudzených áut, je pieskovanie VIN kódu na sklá vozidla. VIN kód je pre každý automobil unikátny a obsahuje mnoho podstatných informácií. VIN kód sa u vozidla vybrúsi do takej hĺbky, kde je  už je prakticky neodstrániteľná. Ak by sa zlodej snažil kód odstrániť, sklo praskne a  zlodej by tak musel sklá vymeniť, čo je pre väčšinu zlodejov nevýhodné a preto ich môže tento bezpečnostný prvok odradiť. Podobne populárne variantom je aplikácia okom neviditeľných mikrobodiek s číselným kódom na niekoľkých pevných častí auta. Tento číselný kód sa zobrazí len pri dopade UV svetla. Pri prípadnom preverovaní pôvodu takého vozidla sa dá zistiť nielen to, že je kradnuté, ale dá sa dohľadať majiteľ vozidla.
4. Nezabudnite na alarmy a imobilizéry
Ďalšou možnosťou je inštalácia alarmov a imobilizérov, ktoré už patria k vyšším štandardom zabezpečenia. Imobilizéry zablokujú možnosti neoprávneného naštartovaniu motora, teda ak nie je vložený originálny kľúč. Dobrou správou je, že imobilizéry sú podľa nariadenia Európskej únie už povinnou súčasťou novo vyrábaných vozidiel. Autoalarmy sú v terajšej dobe už často používaným prostriedkom k ochrane vozidla. Skladajú sa z detektorov pohybu, ústredne, ktorá má za úlohu zhodnotiť signály o potenciálnom napadnutie auta, a sirén, ktoré slúžia k akustickému upozornenia v prípade poplachu.
5. Nebojte sa využívať zariadenie GSM a systém GPS
S modernou technikou prichádzajú vyhľadávacie zariadenie GSM a satelitný systém GPS, ktoré vám umožnia svoje auto monitorovať po tom, kedy vám bolo odcudzené. Montáž tohto zariadenia vašu peňaženku zasiahne najviac, ale ako ukazujú štatistiky, úspešnosť nájdenia ukradnutého auta je vysoká, preto sa táto investícia oplatí najmä u drahších modelov áut. V dnešnej dobe vám tieto zariadenia umožní nielen presne určiť polohu vášho vozidla, ale v prípade mimo dosahu telefónneho signálu máte k dispozícii aj celú históriu pohybu. Možno už tiež odstaviť vozidlá na diaľku. Často sú vyhľadávacie systémy prepojené s mobilom, majiteľ tak dostane okamžitú správu, že sa jeho vozidlo dalo neoprávnene do pohybu. Pokiaľ máte takto zabezpečený voz, poistné vás tak vyjde podstatne lacnejšie